Dyk-Leif i efterårs ferien

Turen og første dyk.

Antje, Dica og jeg havde booket os ind hos ScubaGear, der havde arrangeret en forlænget weekendtur til Dyk-Leif i Hamburgsund, ca. 100 km nord for Göteborg i Sverige.

Vi skulle møde tidligt torsdag formiddag for at drage afsted, planlagt 12 personer, men grundet sygdom var vi kun 8 stk.

Turen startede med kraftig vind fra vest og meget vand fra oven, men efter Göteborg var der blå himmel, dog stadig vind der drillede os resten af turen.

Ved ankomst fik vi vores værelser, grundet afbud fik Dica og jeg en hytte med eget bad, køkken m.m. ingen klager 🙂

Vi besluttede herefter at tage en skumrings/natdyk, så Antje, Dave (ScubaGear) og jeg tog afsted med færge over til Hamburgö med Lonnie som strandvagt (ScubaGear).

Et godt hyggeligt dyk til 10 m med hummer og andre flotte oplevelser, dog ingen blæksprutter.

Aftensmaden denne dag var pizza eller lign.

Dyk-Leif, plads til ca. 30 dykker.

En forretning eget af Viktoria og Anders med rødder tilbage til 1975. Tidligere ejer Leif og hans hustru Rose, der kom fra Thailand, startede et koncept, med thailandsk mad til frokost og aftensmad.

Dette koncept har Viktoria og Anders forsat, med stor succes. Superlækkert og jeg fik nok den bedste thailandske suppe fredag aften som jeg nogensinde har smagt, mums!!!

Lørdag aften kunne vi, grundet at det er hummer tid, bestille en hel hummer pr. person, ikke billigt, men fantastisk godt og velsmagende og er værd at prøve.

Logistikken på Dyk-Leif fungerer bare, man kunne næsten sætte klokken efter aftalte tider, som gammel militær mand var det bare fantastisk.

De havde 2 kompressorer, med 300 bar på hver 6 x 50 l bank, en med Nitrox 32 og anden alm luft, så fyldning mellem dykkene var intet problem.

Bådene var også superlækre, Väderöfjord med elevator på, den anden Triton som er en katamaran, får sikkert elevator på her til vinter.

Triton!

Antje på vej op med elevator efter natdyk.

Dave på vej op efter natdyk.

Dagen startede med at vi fyldte vogn og trailer op med vores grej, for derefter at spise morgenmad. Klar til briefing og afgang omkring 09.00. Vi gik ned til båden, mens grejet blev kørt ned til havnen, hvor vi hjalp hinanden med at få grejet ombord.

Vi havde herefter 2 dyk med frokost på et skær/havn/mole, hvad der lige passede til stedet, selvfølgelig Thailandsk mad.

Herefter hjem, ordner sit grej, spise aftensmad og fredag mulighed for et natdyk.

Dyk med Triton eller Väderöfjord, bådene hos Dyk-Leif.

Vi dykkede ved Väderöarna og på skærene tættere på Hamburgsund, lokationer var bla. Virrholmarna, Klättarna, Solskorven, Norra Årholmen, Gäsö (lobster city), Norra Dyngär.

Alle var naturdyk med mulighed for at komme ned til + 30 meter, med hvad den svenske skærgård kan tilbyde af liv, dog ikke nogen blæksprutter denne gang.

Sigten var god, men grundet blæsten og årstiden ved der en del ”grums” i vandet, hvilket ses på nogle af billederne.

Vi så hummer på flere af dykkene, jeg blev sågar jagtet af en der blev sur over at få stukket et kamera i hoved, hvorfor dog?

Trold krabber og troldhummer sammen med store taskekrabber var der rigtig mange af.

Det supergode ved dykning i dette område, var at man selv bestemte dybden. Der var udstukket en ca. max dybde og tid samt retning tur/retur, herefter bestemte man selv resten. Nogle gik dybt, nogle svømmede langt og nogle lå og fotograferede nøgensnegle og kom ikke så langt :-).

Det kan varmt anbefales, at tage på en tur til Dyk-Leif, dog anbefales en tørdragt udenfor sommerferien.

Hvis man får mulighed, så deltag på natdykkene, de er supergode, her er der ekstra meget liv at se på.